Od dłuższego czasu nie wrzuciłem żadnego tekstu z kategorii „Polecam”, dlatego dzisiejszym artykułem chciałbym nadrobić te zaległości . List z książkami o zarządzaniu powstało całe mnóstwo, jednak dziś chciałbym pochylić się nad pozycjami nieoczywistymi, o których nie wspomina się tak często, a w moim odczuciu mają olbrzymią wartość merytoryczną i są w stanie pomóc wielu managerom zarządzającym ludźmi.
Krótka informacja techniczna – w śródtytułach ukryte są linki do recenzji książek na portalu lubimyczytać.pl. Książka o OKRach jest niestety na tyle mało popularna, że nie znalazłem jej polskiej recenzji, dlatego podlinkowałem angielskojęzyczną stronę goodreads.com.
Książki o zarządzaniu: Sztuka Rozmawiania – Friedemann Schulz von Thun
Pierwsza pozycja to cała seria czterech książek napisanych przez niemieckiego psychologa Schulza von Thun. Opisuje on olbrzymią ilość technik, metod i problemów komunikacyjnych. Książki polecam przede wszystkim za ilość wiedzy, jaką w sobie zawierają. Jeśli ktoś przebrnie przez wszystkie 4 tomy, to będzie świetnie przygotowany na wszelakie zawiłości międzyludzkiej komunikacji oraz pozna bliżej swoją własną osobowość. Pochopnych śmiałków muszę jednak ostrzec, że książki były pisane w latach 70-80-tych, kiedy to pojęcie „storytelling” nie istniało. W związku z tym czyta się je bardzo opornie, strona po stronie. Bogata wiedza przedstawiona jest niestety w sposób suchy, jak piasek na Saharze. Ostatecznie merytoryczność przeważa, dlatego też pozycja znalazła się na mojej liście.
Najbardziej skorzystają z tej lektury managerowie, którzy mają do czynienia z wieloma różnymi, a czasami wybuchowymi charakterami, gdzie problemem jest czynnik międzyludzki.
Książki o zarządzaniu: 7 nawyków skutecznego działania – Stephen R. Covey
Książka, którą powinien przeczytać każdy, kto chce osiągnąć więcej niż przeciętność, niezależnie od stanowiska czy roli jaką aktualnie piastuje. Autor w sposób lekki opowiada o ważnych czynnikach, które wpływają na sukces i muszę powiedzieć, że są to nawyki autentyczne, a nie „wymyślne nawyki miliarderów” jak wstawanie o 3 w nocy, networking o 5 rano i przebiegnięcie półmaratonu jeszcze przed śniadaniem. Stephen R. Covey przytacza też historie ze swojego życia (niekoniecznie zawodowego), które dodatkowo ilustrują omawiane punkty.
Książka w pewnym stopniu łączy się z jednym z ostatnich tekstów o produktywności, a co ma z nim wspólnego? Przeczytajcie ją i znajdźcie ukryte analogie!
Książka, jak już wspomniałem, dla każdego, kto chce osiągnąć coś więcej, niezależnie od tego, czy piastuje stanowisko managerskie, czy nie.
Książki o zarządzaniu: Głaskologia – Miłosz Brzeziński
Polska pozycja, która z pewnością jest warta uwagi. Napisana językiem lekkim i zrozumiałym, a jednocześnie bazująca na solidnych naukowych podstawach. Miłosz powołuje się i przytacza masę ciekawych badań z różnych ośrodków badawczych na przestrzeni dziesięcioleci. Cud miód dla osób lubiących dane statystyczne, ale również osoby mniej analityczne nie powinny się nudzić.
Lekturę polecam przede wszystkim managerom pracującym w skostniałych strukturach, które oparły się transformacji ustrojowej albo bazują na „starej dobrej szkole z lat minionych”, gdzie brak upomnienia od szefa jest nagrodą samą w sobie.
Książki o zarządzaniu: Measure what matters John Doerr
Książka poświęcona wyznaczaniu celów albo powinienem powiedzieć osiąganiu celów, bo o to chodzi w niej najbardziej. Lwia część tej pozycji jest poświęcona relacjom managerów pracujących w takich firmach jak Intel, Google czy fundacji Gatesów, którzy dzięki zastosowaniu metody OKR, czyli Objective and Key Results byli w stanie osiągnąć doskonałe rezultaty. Sama metoda jest pokazana na samym końcu książki niczym odczytanie werdyktu na gali rozdania Oskarów. Całą ideę podsumowałbym jako zsynchronizowane cele SMART na poziomie przedsiębiorstwa, ale sami możecie wyrobić sobie własną opinię czytając tę właśnie pozycję.
Na lekturze tej książki najbardziej skorzystają managerowie wyższego szczebla, bo jednak nie ma się co oszukiwać, że OKRami w jednym zespole świata się nie zwojuje i potrzebna jest tutaj odpowiednia siła przebicia w firmie do stworzenia masy krytycznej.
Książki o zarządzaniu: Pięć dysfunkcji pracy zespołowej – Patrick Lencioni
Książka, którą mogę polecić z czystym sercem każdemu, kto chce wprowadzić zmianę w swojej organizacji. Opowieść Patricka jest prawdziwa, niekoloryzowana, nie przesłodzona morałami, że każdy może się zmienić. Nie, powiem nawet więcej, książka pokazuje, jak trudni i toksyczni mogą być niektórzy członkowie zespołu i że czasem najlepszym rozwiązaniem jest się po prostu rozejść. Nie jest to jedyna lekcja zawarta pomiędzy stronami, jakie napisał Patrick Lencioni, a po więcej odsyłam was do książki.
Pozycja odpowiednia dla każdego managera, a w szczególności dla osób, które widzą, że coś nie działa w ich zespołach – niezobowiązujące spotkania czy stwierdzenia „postaram się, ale nie wiem czy to skończę do wyznaczonego terminu” to sygnały, że warto pochylić się nad tą właśnie książką.
A jakie książki o zarządzaniu wywarły największy wpływ na ciebie? Chętnie je przeczytam, dlatego daj mi znać w komentarzu!