Typy pracowników
Oceń artykuł!
[Suma głosów: 4 Średnia ocena: 5]

Każdy człowiek jest wyjątkowy, a mimo to w każdej firmie możemy spotkać się z pewnymi określonymi typami pracowników. Jak z nimi rozmawiać? Jakie są ich mocne i słabe strony? Ostatecznie jakie jest zadanie managera w podejściu do każdego z nich? Wszystko to i nie tylko znajdziecie w dzisiejszym wpisie!

W ostatnim artykule nakreśliliśmy historię pewnej małej, acz dzielnej firmy z Podlasia Exportex Ltd., która zatrudnia 15 osób.  Chciałbym kontynuować perypetie dwójki naszych bohaterów Andrzeja i Krystyny oraz przybliżyć wam sylwetki kilku pracowników, z którymi przyszło im pracować 😊

Stefan, 32 l.

Stefan dołączył do zespołu w zeszłym roku. Pomimo przyuczenia do pracy przez pozostałych pracowników często melduje się u innych, ponieważ problemy na jego stanowisku przekraczają jego kompetencje.

Typ pracownika: Wiecznie potrzebujący

Wiecznie potrzebujący często czuje się bezsilny wobec skomplikowanych struktur i procesów w korporacji. Brak mu wiedzy, koneksji, czasu i cierpliwości. Jedyne czego mu nie brak to talentu do znajdywania ludzi, którzy muszą mu pomóc. Jeśli nikt taki się nie znajdzie, ogarnia go panika równa jeździe rollercoasterem bez trzymanki.

Mocne strony

Jednego nie można takiemu pracownikowi odmówić- umie prosić o pomoc i robi to bez zbędnej dwuznaczności.

Słabe strony

Wiecznie potrzebujący nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. Kiedy tylko sytuacja wymaga głębszej analizy i podjęcia ryzyka lub wzięcia na siebie odpowiedzialności za decyzję, jest od razu sparaliżowany.

Zadanie managera

Żeby dobrze wykorzystać wiecznie potrzebującego musisz prowadzić go małymi krokami od małych zadań do coraz większych wyzwań. Ważne jest przełamać jego rutynę w głowie pt. „niczego nie potrafię” albo „nie mam na nic wpływu”. Jak to zrobić? Zadawaj pytania, które zmuszą go do myślenia: „Jakie rozwiązanie proponujesz?”, „Co udało Ci się do tej pory wykombinować?”, „Co byś zrobił gdyby to zależało od ciebie?”.

Grażyna, 47 l.

Grażyna to kobieta od wszystkiego. W firmie pracuje od 7 lat i w tym czasie pracowała w działach księgowości, eksportu i personalnym. Wskakiwała wszędzie tam, gdzie się paliło przez co zdobyła dużą wiedzę o procesach w firmie, którą chętnie dzieli się z innymi.

Pracownik miesiąca
Grażyna oszczędziła innym wiele godzin pracy pokazując jak kopiować tekst.

Typ pracownika: Biurowy bohater

Przeciwieństwem wiecznie potrzebującego jest biurowy bohater. Co go charakteryzuje? Zawsze jest gotowy wskoczyć do środka akcji i uratować nawet najbardziej beznadziejną sytuację. Jego charyzma i pewność siebie działają na wiecznie potrzebującego niczym widok Superman’a.

Mocne strony

Biurowy bohater to typ, który jest pewny siebie, nie boi się podejmowania decyzji i posiada poczucie zbiorowej odpowiedzialności za wyniki zespołu jako całości.

Słabe strony

Dosyć ciężko przychodzi mu mówienie słowa „nie”, przez co kiedy zakręci się wkoło niego kilka bezbronnych owieczek, bierze na siebie za dużo nie swojej pracy. Należy uważać, żeby nie wpadł w poważny kryzys z przepracowania np. wypalenie zawodowe, o którym pisał niedawno Tomek Pachoł w świetnym tekście, który znajdziecie tutaj.

Drugi punkt, na który należy uważać to potencjalne konflikty z resztą zespołu, którą irytuje wieczne przejmowanie tematów przez biurowego bohatera.

Zadanie managera

Bohater jest dosyć wdzięcznym materiałem na ważnego gracza w każdym zespole. Głównym zadaniem managera jest umiejętne hamowanie jego zapału. Z jednej strony trzeba go chronić przez burn out’em, z drugiej zbyt duży kubeł zimnej wody wzbudzi w nim potężną frustrację i być może poczucie braku szacunku do jego zaangażowania.

Zosia, 36 l.

Zosia pracuje w przedsiębiorstwie jako księgowa od 4 lat. Za każdym razem kiedy właściciel firmy widzi listę płac, pyta się kto to jest. Z jednej strony pracuje sumiennie i nie ma się do czego przyczepić, z drugiej nie obwieszcza światu, że właśnie skończyła czesać plik excela, przez co nie widać też jej sukcesów. Nie ma z nikim konfliktów, a z Grażyną spotykają się także w weekendy na shopping i bezkofeinowe latte.

Typ pracownika: Przezroczysty

Przezroczysty jest bardzo podobny do biurowego bohatera pod względem gotowości do pomocy. Z drugiej strony to co ich od siebie różni to powody bycia pomocnymi. Przezroczysty uważa się za nieważnego członka zespołu, dlatego dzięki pomaganiu innym czuje się pożyteczny. Ma skłonność do gloryfikowania swoich kolegów i bagatelizowania ich słabych stron. Potrafi się cieszyć sukcesami innych i swoim w nie wkładem.

Mocne strony

Przezroczysty jest bardzo pomocny innym i nie ma potrzeby zagarnięcia sukcesów tylko dla siebie.

Słabe strony

Bierze na siebie dużo mało przyjemnej roboty, ponieważ nie chce się kłócić o to kto jest za nią odpowiedzialny. Może popadać w melancholijne stany, iż pomimo pomocy innym dalej pozostaje niewidzialny, gdyż brakuje mu wyrazistej osobowości.

Zadanie managera

Przezroczystemu trzeba nadać jakiś kolor. Nie lubię stwierdzenia o opuszczaniu strefy komfortu (temat liznąłem w tym wpisie), ale w tym wypadku jest konieczne pchnięcie go od czasu do czasu na scenę poprzez publiczne uznanie jego pomocy w sukcesie projektu czy rozwiązaniu problemu. Dzięki temu stanie się bardziej namacalny dla reszty zespołu, co podniesie jego poczucie własnej wartości i satysfakcję z pracy.

Władysław, 54 l.

Władysław niejedno już w pracy przeżył. Jest odpowiedzialny za produkcję, a tam w jego mniemaniu przetrwają tylko najsilniejsi. Albo jesteś predatorem, który zjada innych, albo zostaniesz zjedzony przez większą rybę- to jego motto. Od 8 lat pracuje na taśmie, co jest rekordowym wynikiem biorąc pod uwagę, że średni czas zatrudnienia na produkcji nie przekracza dwóch lat.

Zły pracownik
Władysław w dobrym nastroju- widać to po lekko uniesionym lewym kąciku ust.

Typ pracownika: Tłuczek

Tłuczek wchodzi do biura jak taran, obdziera pozostałych członków zespołu z resztek poczucia własnej wartości i trzyma ich w tym stanie przez resztę dnia. Czemu tak robi? Z powodu własnych kompleksów. Ponieważ sam ma problemy z poczuciem własnej wartości, przenosi to uczucie na innych. Można rozpoznać, że jego schemat zachowania funkcjonuje niczym zasłona dymna mająca na celu chronić jego miękki środek.

Mocne strony

Potrafi bardzo jasno wyrażać swoje zdanie i krytykę wobec innych.

Słabe strony

Tłuczek rani uczucia pozostałych członków zespołu przez co ludzie izolują się od niego i nie współpracują z nim chętnie. 

Zadanie managera

Z powodu swojej bezpośredniości i intensywności negatywnych emocji komunikacja z nim jest pełna napięcia. Trzeba sobie jasno powiedzieć, że jeżeli taka osoba muruje do siebie dostęp to w średnim okresie nie ma dla niej miejsca w zespole.

Olaf, 33 l.

Olaf pracuje od 3 lat na stanowisku zastępcy kierownika. Ma duże ambicje, a pierwszym krokiem do ich realizacji jest awans na stanowisko kierownika. W związku z tym, że jest trochę wyżej w hierarchii niż pozostali koledzy, ciąży na nim presja wyniku.

Typ pracownika: „On musi sobie i innym coś udowodnić”

Taki pracownik stoi pod ciągłą presją przestrzeliwania oczekiwań. Sformułowanie „nie wiem” nie istnieje w jego słowniku. Ważne jest dla niego, aby nie popełnić błędów, które podważyłyby jego kompetencje.

Mocne strony

Dokładność, zaangażowanie i praca na sto procent. Typowy człowiek z gatunku „liczy się wynik”. Z niechęci do błędów kontroluje sam siebie, aby nie bać się kontroli innych.

Słabe strony

Reszta zespołu może czuć się postawiona pod presją w związku z jego perfekcjonizmem. Jeżeli trafi na innych zawodników, którzy zechcą stanąć z nim w szranki i podważyć jego pozycję Eksperta nr 1, dojdzie do brutalnej walki na szczycie.

Zadanie managera

Uświadomienie takiemu pracownikowi dwóch rzeczy, czyli po pierwsze, że jego sukcesy to sukcesy całego zespołu. Bo dzięki temu, że ktoś inny segreguje pocztę on może skupić się na re-inżynierii procesu. Drugi punkt to pokazanie mu właściwej równowagi między perfekcjonizmem w wykonaniu zadania, a tolerancją na odchylenia od oczekiwanych rezultatów (w postaci błędów, zmian w projekcie, dopasowania oczekiwań etc.).

Katarzyna, 44 l.

Katarzyna pracuje w firmie od początku. Była zatrudniona jako jedna z trójki pierwszych pracowników. Była obecna w czasie największych sukcesów przedsiębiorstwa i współtworzyła kulturę firmy. Wie, że tzw. „stara szkoła” to jedyna droga do sukcesu, a nowoczesne pomysły to robienie szumu i tracenie energii na coś, co i tak się nie sprawdzi. Z nostalgią wspomina złote lata 90-te, kiedy to pracowało się dla prestiżu, a nie pieniędzy.

Typ pracownika: Celnik

Kolejny typ pracownika to celnik czy inaczej kontroler. Odpowiada za normy, standardy i zasady w zespole. To on decyduje o tym co warto, a co jest zabronione. Nie lubi zmian, ponieważ prowadzą one do chaosu i utraty dawnego statusu quo. A przecież to co od lat działa, będzie działać jeszcze całe lata!

Mocne strony

Jest mistrzem planowania i porządkowania, pracuje samodzielnie i odpowiedzialnie. Wspiera również ludzi, którzy z nim pracują.

Słabe strony

Brak mu elastyczności, a sam jest odporny na wszelkie porady w tej materii. Jego strach przez zmianami blokuje nie tylko jego, ale też resztę zespołu. Nie jest też typem, który wprowadza kreatywne rozwiązania.

Zadanie managera

Celnik jest świetnym kandydatem do opisywania wewnętrznych procedur i dokumentacji. Dzięki swojej dokładności opisze możliwe scenariusze i wprowadzi normy postępowania. Z drugiej strony manager z dużym wyczuciem musi uświadomić mu, że zasady np. „Tutaj nie słucha się radia” to raczej sformułowanie celnika „nie lubię muzyki w biurze, proszę nie puszczajcie niczego”.

Piotr, 40 l.

Piotr to synonim firmowego Jamesa Bonda, który nawet w momentach największej presji, pozostaje niewzruszony. Jedyną rzeczą, która odróżnia go od agenta 007, jest zakaz spożywania alkoholu na terenie zakładu. W związku z tym zamiast wstrząśniętego martini wybiera herbatę z dużą ilością cytryny.

Dobry Pracownik
Piotr okazujący swoją radość krótko po ogłoszeniu dobrych wyników za zeszły rok.

Typ pracownika: Skała

Skały, jak sama nazwa wskazuje, nic nie ruszy. Nie okazuje emocji i buduje między sobą a resztą świata emocjonalny dystans. Dzięki temu w każdej sytuacji pozostaje opanowany i rzeczowy. Trzeba jednak otwarcie powiedzieć, że niepokazywanie emocji nie oznacza od razu braku emocji w ogóle, co może być mu przypisywane.

Mocne strony

Koncentruje się na istotnych kwestiach i zachowuje zimną głowę w stresowych sytuacjach. Jest asertywny i nie lubi uczestniczyć w dramatach. 

Słabe strony

W związku ze swoim oschłym podejściem może być uważany za aroganta. W sytuacjach konfliktowych jego brak empatii może zbliżyć go do tłuczka.

Zadanie managera

Nie dać się zwieść sposobem bycia Skały. Jego oschły czy zimny stosunek nie wynika z niechęci do danej osoby. Manager musi sam sobie dać czas na przyzwyczajenie się do sposobu komunikacji Skały i oddzielić treść od formy wiadomości.

Aneta, 29 l.

Aneta pracuje na swoim stanowisku od 3 lat. Znana jest z tego, że jest znana. W czasie imprez firmowych potrafi przegadać cały wieczór, a przypadkowe spotkanie przy drukarce zamienia się w kółko dyskusyjne. Gdy wejdzie w trans, przeprowadza swoje wykłady, które mogłyby być bezpośrednio stream’owane live na platformie TED.

Typ pracownika: Zagadywacz

Zagadywacz minął się ze swoim scenicznym powołaniem. Z wyjścia do sklepu po bułki tworzy w jego mniemaniu scenariusz godny Oskara, a w takim wypadku musi się już podzielić swoją historią z resztą świata. Pozostałych pracowników traktuje jak swoją publiczność tzn. rozmawia z wieloma osobami, ale nie ma stałych przyjaciół.

Mocne strony

Zagadywacz jest osobą bardzo kreatywną i kontaktową.

Słabe strony

Nie tworzy głębszych relacji z innymi, ponieważ jego publiczność jest wymienialna. Nie potrafi też zrozumieć innych kolegów, ponieważ nie zwraca uwagi na ich emocje i potrzeby.

Zadanie managera

Musisz przekazać mu wartość właściwego balansu pomiędzy potokiem słów, a wycofaniem się w pewnych momentach. Ważne jest, żeby świadomie robił pauzy w swojej wypowiedzi i dopuszczał innych do głosu. Jako manager musisz aktywnie wejść mu w słowo, żeby przerwać bezkresną lawinę jego wypowiedzi.

Podsumowanie

I to by było na tyle w dzisiejszym odcinku. Ważne jest, żeby mieć świadomość, że typy pracowników są zależne od sytuacji i stanu w jakim się znajdują. Biurowy bohater, który dowiedział się, że nie dostanie podwyżki może zmienić się na jakiś czas w tłuczka, albo przezroczystego. Każdy ma swoją strefę, gdzie czuje się jak w domu, ale w konkretnych sytuacjach może z niej wychodzić i zmieniać swój typ.

A jak wygląda to w waszych firmach? Z jakimi typami pracowników się spotkaliście? Dajcie mi znać o tym w komentarzu!