Praca managera to przede wszystkim praca z różnymi ludźmi. Kolorowa mozaika typów osobowości i charakterów sprawia, że zawód ten daje olbrzymią satysfakcję i każdy dzień jest niepowtarzalny, ale może też być przyczyną frustracji i konfliktów. W moim e-booku opisałem przebieg możliwych konfliktów, ale jak głosi stare przysłowie „Lepiej zapobiegać niż leczyć”. Jak tego dokonać? Poprzez świadomość, jak funkcjonują poszczególni ludzie! Opisywałem już 8 typów pracowników wg Schulza von Thun oraz polecałem stronę do sprawdzenia własnej osobowości, ale dzisiaj chcę przedstawić proste narzędzie, które pozwoli ci jako managerowi szybko ocenić drugą stronę. Zapraszam do artykułu.
Typy pracowników – model Riemann Thomann
Z pomocą przychodzi tutaj model Riemanna Thomanna, który klasyfikuje ludzi w dwóch wymiarach:
- Bliskość – Dystans
- Wytrwałość – Zmienność
Model jest pewnym uproszczeniem rzeczywistości, dzięki czemu łatwiej zobaczyć i zrozumieć poszczególne schematy zachowania. Ważne jest, aby wiedzieć, że ten model nie wartościuje kwadratów tzn. nie mówi, że ludzie znajdujący się w konstelacji X są lepsi od tych z innych obszarów.
Po drugie wartości tutaj podane nie są zero jedynkowe. Co to oznacza? Jeśli masz tendencje do zmienności, nie oznacza to, że w ogóle nie masz wytrwałości tylko jest ona w stosunku 70:30 na korzyść zmienności.
Ostatnia rzecz, o której wspomnę to kwestia, jak patrzeć na daną pozycję w modelu. W zależności od tego, w jakim stanie się znajdujesz (wspominał o tym Tony Robbins w „Obudź w sobie olbrzyma”), twoje preferencje mogą być różne i w poszczególnych sytuacjach będziesz bliżej lub dalej którejś z wartości, dlatego dla lepszego zobrazowania przygotowałem taką mapę ciepła zainspirowaną piłką nożną, która dobrze oddaje, co mam na myśli.
Gdzieś tam jest kumulacja punktów, które sugerują, że w tej strefie czujesz się najlepiej, ale nie jest to jeden konkretny punkt tylko pewien obszar.
Zajmijmy się teraz charakterystyką poszczególnych typów pracowników w wymiarze bliskość – dystans.
Typ osobowości: preferujący bliskość
Osoby, które należą do tej grupy są mocno związane z zespołem jako grupą ludzi. Wśród pozytywnych cech takich osób znajduje się empatia, serdeczność, lojalność oraz troska o innych. Z drugiej strony ludzie tacy zagrożeni są nadmierną emocjonalnością, która może wpływać negatywnie na podejmowane przez nich decyzje. Dodatkowo lubią oni być zależni od grupy i przez to nie chcą podejmować decyzji jako pierwsi, nie wiedząc, co o danej sprawie myśli reszta kolegów. Szukając uwagi, mogą robić z siebie ofiarę dla 5 minut sławy i atencji. Ostatnim zagrożeniem jest zbytnia skromność i gra na współczucie, aby nie zostać osamotnionym przez resztę zespołu.
Jako manager musisz być ostrożny w rozmowie z takimi pracownikami, jeśli chcesz ich skrytykować. Zacznij od small talku i owiń umiejętnie informację, którą chcesz przekazać w folię bąbelkową. W przeciwnym wypadku istnieje duże prawdopodobieństwo, że odbiorą twoją uwagę bardzo osobiście i poczują się urażeni. Jeżeli sam nie należysz do grupy osób potrzebujących nadmiernej bliskości, to wykorzystaj swoich pracowników do badania nastroju w zespole. Ludzie tacy świetnie nadają się do budowania atmosfery w teamie– pamiętają o urodzinach, jubileuszach, zbierają pieniądze na prezenty czy inne wspólne rzeczy.
Typ osobowości: preferujący dystans
Osoby, które są po stronie dystansu, cechują się orientacją na cel. Nie jest dla nich aż tak bardzo ważne, czy ktoś nie poczuje się zraniony ich zachowaniem, ale kładą nacisk na właściwe rezultaty. W związku z tym dobrze radzą sobie z obciążeniem w pracy i presją na wynik. Ich rzeczowość sprawia, że są odbierani jako chłodni i mniej sympatyczni niż ich koledzy z drugiej grupy. Dzięki swojej niezależności od innych są w stanie podejmować również trudne decyzje, które nie każdemu się spodobają.
Jako manager możesz walić prosto z mostu. Przejście od razu do sedna sprawy jest tutaj najlepszym wyjściem, ponieważ small talki i owijanie w bawełnę wprowadza tutaj niepotrzebne zamieszanie i dezorientację, o co właściwie chodzi. Takich pracowników świetnie możesz wykorzystać do sprawowania funkcji kontrolnych w zespole, ponieważ będą oni bez ogródek sprawdzać, czy jakość wyników się zgadza, a jeśli nie, to powiedzą o tym swojemu koledze.
Teraz czas na przyjrzenie się drugiej osi, czyli czym charakteryzują się ludzie z tendencją do wytrwałości, a czym osoby lubiące zmiany.
Typ pracownika: preferujący wytrwałość
Osoby, które plasują się w tym obszarze można rozpoznać po ich zamiłowaniu do porządku i struktur. Są to ludzie bardzo pracowici z zamiłowaniem do detali, na których można polegać. Swoje zadania wykonują zawsze na czas. Z drugiej strony muszą uważać, ponieważ mogą popaść w nadmierny perfekcjonizm oraz lubią wykazywać brak tolerancji na błędy i niedopatrzenia innych. Nie do końca czują się komfortowo, kiedy muszą improwizować i wykazać się spontanicznością. Zastanów się trzy razy zanim obsadzisz taką osobę na stanowisku, gdzie będą miały do czynienia z wieloma zmianami.
Jako manager musisz podczas rozmowy z takimi osobami zasypać je szczegółami. Nie ma dla nich nic gorszego niż ogólna wizja przyszłości czy zadania. Oni oczekują od ciebie konkretnych rozwiązań krok po kroku. Dzięki temu mają poczucie bezpieczeństwa, że wszystko będzie dobrze.
Typ pracownika: preferujący zmiany
Na przeciwległym biegunie znajdują się osoby lubiące zmiany. Dla nich bardzo ważna jest wolność w działaniu. Śmiało można powiedzieć, że takie osoby są kreatywne, doskonale odnajdują się w zadaniach związanych z wizją i większą całością. Dobrze sprawdzają się szczególnie na początku projektów, kiedy chodzi o ogólny obraz, co ma zostać osiągnięte. Z drugiej strony ludzie ci nie do końca lubią podejmować wiążące decyzje, bo przecież wszystko się może jeszcze zmienić! Poza tym wolą koncentrować się na pozytywnych aspektach, unikając nieprzyjemnych tematów. Ludzie zmiany lubią widzieć szybkie efekty swojej pracy, dlatego nie grzeszą cierpliwością.
Jako szef musisz zaangażować ich swoją wizją. Atakując ich zbyt dużą ilością szczegółów, szybko poczują się znudzeni, ograniczeni w swojej wolności i przytłoczeni tym, że masz już gotowy plan.
Twój typ osobowości
Od czego powinieneś zacząć? Już w poprzednich artykułach wspomniałem, że świadomość tego, gdzie sam stoisz jest kluczowa, aby zrozumieć innych. Tutaj jest tak samo, to znaczy pomyśl, w której części wspomnianej układanki się znajdujesz. Po pierwsze dzięki temu uświadomisz sobie swoje własne tendencje i intuicyjne reakcje. Po drugie ludzie mają tendencje do myślenia, że oni są normalni, a to inni są jacyś tacy dziwni. Dając feedback, wygłaszasz go ze swojej „skrzywionej” perspektywy. Właśnie dlatego może się okazać, że jeśli jesteś głęboko w prawym górnym rogu i dajesz informację zwrotną osobie, która jest po przeciwległej stronie, to zamiast podziękowania, zapoczątkujesz konflikt, bo zostaniesz kompletnie źle zrozumiany.
Obraz osobowości twojego zespołu
Kiedy skończysz pierwsze ćwiczenie i masz jasność, gdzie sam się znajdujesz, zrób obraz twojego zespołu. Przyporządkuj każdego pracownika do danych kategorii. Spróbuj nawet oszacować jak mocno przejawiają się dane cechy u konkretnych osób. Masz teraz całą mozaikę osobowości na jednej stronie A4!
W zależności od tego, gdzie pada największy nacisk, taki charakter ma twój zespół. Na przykładzie powyżej możesz zobaczyć, że przeważająca część zespołu znajduje się na osi bliskości i raczej wytrwałości. W praktyce oznacza to, że „pojedyncze sztuki” są narażone na konflikty lub wykluczenie z grupy, bo są „inne”.
W dzisiejszym artykule to już wszystko. Jeśli okazał się on dla ciebie przydatny, nie zapomnij go ocenić albo podać dalej!