Jack Welch
Oceń artykuł!
[Suma głosów: 2 Średnia ocena: 5]

Jak zatrudniać najlepszych? Zatrudnianie topowych ludzi jest jednym z 7 kluczowych obszarów sukcesu managera. Naturalną rzeczą jest, że każdy manager szuka pracowników, którzy pomogą mu wyprzedzić konkurencję, a nie przyczynią się do porażki w wolnorynkowym wyścigu o klienta.

W idealnym świecie każdy miałby odpowiednio dużo czasu, aby móc przyjrzeć się kandydatowi z każdej strony przed podjęciem ostatecznej decyzji. Jednak idealny świat nie istnieje, więc jak w czasie krótkiej rozmowy możesz ocenić, czy ktoś nadaje się na dane stanowisko czy nie?

Jak zatrudniać zwycięzców: Jack Welch

Jack Welch jest dla amerykańskich korporacji niczym Kazimierz Górski dla polskiego futbolu. Prawdziwa legenda biznesu za oceanem, który z koncernu General Electric stworzył przedsiębiorstwo zdolne do ciągłej innowacji. Przełożyło się to również na wartość giełdową spółki, która poszybowała z 12 miliardów dolarów w 1981 do 410 miliardów, gdy zdecydował się przejść na emeryturę na początku lat 2000-nych. Również jego odprawa opiewająca na 417 milionów dolarów należała do rekordowych w historii biznesu. Trzeba przyznać, że Amerykanie wiedzą co to rozmach. Niestety legenda odeszła w marcu 2020 roku pozostawiając swoje wiedzę i doświadczenie zapisane w licznych pozycjach nt. zarządzania, które zdążyła opublikować.

Osoba o takich osiągnięciach wie co mówi, więc jej rady odnośnie polityki personalnej warto wziąć sobie do serca. Jaka jest więc recepta Jacka Welch’a, aby stworzyć zwycięski zespół?

Jak zatrudniać zwycięzców: Pozytywna energia (positive Energy)

Pozytywna energia to pierwsza cecha, która wyróżnia ludzi z potencjałem od szarego tłumu. Są oni optymistami, którzy widzą więcej szans niż inni. Nie boją się pracy i nie narzekają na nadmiar obowiązków. Łatwo jest wątpić i mówić, że prawdopodobnie się nie uda. Również zadeklarowani realiści są po prostu pesymistami. Wystarczy stwierdzić, że czegoś nie da się zrobić, a później czekać z założonymi rękami aż ta fachowa przepowiednia się spełni. Optymiści to z kolei ludzie, którzy robią coś wbrew powszechnej opinii, że może się nie udać.

Jak zatrudniać zwycięzców: Stymulowanie innych (Energize)

Drugą ważną cechą jest umiejętność pobudzania innych do działania, czyli nie tylko posiadanie pozytywnej energii, ale także przekazywanie jej innym. Praca z takimi ludźmi to przyjemność i wiele osób dobrowolnie zgłosiłoby się do ich zespołu. Aktywowanie innych jest kluczowe, ponieważ nikt nie jest tak dobry, aby przebić pracę kilku osób. Dobry zespół w dłuższym okresie przebije świetnego indywidualistę, a żeby stworzyć dobry zespół trzeba umiejętnie skłonić do działania jego członków.

Jak zatrudniać zwycięzców: Śmiałość (Edge)

Śmiałość to bardzo istotny czynnik związany z podejmowaniem decyzji. W pracy zawodowej wiele jest odcieni szarości, a świat nie jest czarno biały. Inteligentni ludzie analizują problemy z różnych perspektyw, co jest bardzo dobre, jednak to śmiałość czy odwaga pozwala im znaleźć odpowiedni moment, w którym nawet nie posiadając pełnych danych podejmują decyzję. W szybko zmieniających się czasach również decyzje muszą być podejmowane szybko.

Jak zatrudniać zwycięzców: Skuteczność (Execute)

Kolejną cechą wyróżniającą zwycięzców jest ich skuteczność. Możesz być pozytywnie nastawiony do życia i przenosić tę energię na innych. Możesz szybko podejmować decyzje, ale jeśli nie będziesz umiał ich egzekwować do końca, to niewiele z tego wyniknie. W dzisiejszych czasach ludzie są często zajęci byciem zajętymi, a na koniec dnia nic z tego nie wynika. Odpowiedzieli na 50 maili i przygotowali tabelki dla wszystkich innych tylko nie dla siebie. Bycie zajętym to mentalne lenistwo, które wiele osób próbuje sprzedać jako zaletę i wartość dla firmy. Prawdziwą wartością jest jednak skuteczność.

Jak zatrudniać zwycięzców: Pasja

Ostatnim elementem układanki jest pasja. Pasja odróżnia ludzi, którzy płoną od stereotypowych urzędników, którzy siedzą za okienkiem w ramach odbywania życiowej kary. Dzięki pasji do pracy i nauki ludzie mają siłę dawać z siebie więcej, troszczyć się o firmę i jej pracowników oraz rozwijać swoje horyzonty.

Jack Welch o dobrych i złych managerach

Jako, że jest to wpis poświęcony filozofii Jacka Welch’a nt. zatrudniania ludzi chciałbym go zakończyć krótkim filmem, na którym wyjaśnia on różnicę między dobrymi a złymi managerami.

Jeśli ten artykuł okazał się być dla ciebie przydatny, to będę wdzięczny za ocenę lub podzielenie się nim z innymi!