W dzisiejszym świecie, gdzie trzeba stale coś udoskonalać i tworzyć nowe rozwiązania, a bo to Milenialsi, a bo to pokolenie Z, no i przecież świat się zmienia, łatwo zapomnieć, jak ważne są solidne podstawy. Inaczej budujesz kolosa na glinianych nogach. Kluczowe umiejętności managera to podstawy sukcesu, które niczym męska elegancja, nie zmieniają się co 5 minut pod wpływem najnowszych trendów, ale pozostają stałe w czasie.
Przypomina mi się tutaj cytat wielkiego Michaela Jordana, który mówił o opanowywaniu podstaw, jako kluczowym czynniku decydującym o końcowym wyniku.
Michael Jordan
“You can practice shooting eight hours a day, but if your technique is wrong, then all you become is very good at shooting the wrong way. Get the fundamentals down and the level of everything you do will rise.”
W dzisiejszym artykule omówimy 7 kluczowych, wręcz fundamentalnych zadań i obowiązków każdego managera, które decydują o jego sukcesie w codziennej pracy.
Umiejętności managera nr 1: Organizowanie
Organizowanie pracy, procesów i ludzi to pierwszy i najważniejszy z obowiązków managera. To od jego zdolności optymalnego wykorzystania dostępnych zasobów zależy sukces podległej mu jednostki. Umiejętność unikania lub usuwania wąskich gardeł czy rozpoznawania nieefektywnych kroków w procesie również należą do tej kategorii.
Umiejętności managera nr 2: Planowanie
Planowanie to kolejna z najważniejszych umiejętności managera. Umiejętność „przewidzenia” ile czasu zajmie dane zadanie, jak wiele osób jest do tego potrzebnych oraz jaki budżet należy przygotować na kolejny rok, to bardzo ważny czynnik wpływający na ostateczny wynik nie tylko działu czy zespołu jakim kierujesz, ale też całej firmy.
Umiejętności managera nr 3: Zapewnienie mierzalności efektów pracy
Zapewnienie mierzalności zadań, procesów i wyników to jedno z największych wyzwań w karierze każdego managera. Wiele zadań ma charakter jakościowy, a ukazanie jakości w liczbach poprzez odpowiednie miary nie jest proste. Design KPIów, a później permanentny monitoring i wyłapywanie odchyleń od normy to główne punkty tej umiejętności. To dzięki tej umiejętności powstaje baza, na której opierają się dwie kolejne umiejętności.
Umiejętności managera nr 4: Raportowanie
Raportowanie to umiejętność oddzielenia ziaren piasku od skał, czyli przekazania istotnych informacji w przejrzystej formie swoim przełożonym i innym działom. Jak masz przekonać o swoich wynikach innych, jeśli nie będą mogli zrozumieć co tak naprawdę robisz?
Umiejętności managera nr 5: Nadzorowanie
Porównywanie planu z faktycznym wykonaniem oraz szybka reakcja, jeśli zachowanie lub efektywność pracowników nie odpowiada przyjętym standardom, stanowi o sile managera. W ostatnich latach nadzór czy kontrola cieszyły się złą sławą jako brak zaufania do swoich ludzi. Tutaj faktycznie europejska mentalność jest bardzo mocno nastawiona na szukanie winnych, dlatego arcyważne, ale też szalenie trudne jest, aby kontrolować wyniki pracy, a nie pojedyncze osoby. Jednocześnie, jeśli problem leży w czynniku ludzkim, to musisz mieć odwagę, aby zająć się tym problemem. Ostatecznie to wynik ma się zgadzać.
Umiejętności managera nr 6: Delegowanie
Niezależnie od tego jak dobry i efektywny jesteś, zadań do wykonania jest więcej niż moce przerobowe nawet najszybszego pracownika. W związku z tym delegowanie zadań odgrywa tutaj bardzo ważną rolę w omijaniu wąskich gardeł. Część managerów, szczególnie jeśli wywodzą się z zespołu, którym kierują, ma problem z pozostawieniem dawnych obowiązków w innych rękach i próbują godzić ze sobą rolę managera i pracownika. Sam nie popieram tej taktyki, ponieważ jest ona w pewnym sensie jak dokładanie swojej łopaty, aby kopanie szło szybciej, zamiast skupienia się na znalezieniu koparki, czyli rozwiązaniach systemowych.
Umiejętności managera nr 7: Zarządzanie kadrą
Ostatnie zadanie swoją obszernością wystarczyłoby, aby wypełnić niejedną grubą książkę. Zarządzanie zasobami ludzkimi jest najtrudniejszym zadaniem ze wszystkich znajdujących się na tej liście. Wszystkie inne dają się jakoś przewidzieć, ustandaryzować lub logicznie wytłumaczyć. W przypadku zarządzania kadrą jest inaczej. Manager ma do czynienia z kolorową mozaiką ludzi, z których każdy wnosi swoją motywację (artykuł o motywacji) i swój własny charakter (więcej znajdziesz tutaj).
Co dalej z tą wiedzą?
Cóż, gdyby „wiedzieć” wystarczyło do zobaczenia efektów, to każdy byłby mistrzem giełdy, królem sportu i rekinem biznesu. Jednak, aby wiedza miała sens, musi być wykorzystana w praktyce. Stara siatkarska mądrość mówi, że zespół jest tak dobry jak jego najsłabsze ogniwo. Spójrz chłodnym okiem na każdy kluczowy obszar sukcesu managera opisany powyżej i oceń się w dowolnej skali. Możesz przyznawać sobie szkolne oceny czy gwiazdki. Nie biczuj się, ale spójrz realnie, w którym obszarze czujesz się najsłabszy. Skup się na poprawieniu twojej metodyki pracy w tym sektorze. Kiedy poprawisz się do zadowalającego poziomu, zabierz się za następny punkt. Nie zaczynaj wszystkiego naraz, bo koncentrując się na zbyt wielu aspektach, nie poprawisz żadnego z nich!
Jeśli ten artykuł okazał się być dla ciebie przydatny, to będę wdzięczny za ocenę lub podzielenie się nim z innymi!