idealny szef
Oceń artykuł!
[Suma głosów: 5 Średnia ocena: 5]

Idealny szef – każdy chciałby go mieć, jednak każdy rozumie pod słowem „idealny” swoją własną definicję. Słynne powiedzenie mówi, że gdzie dwóch Polaków tam trzy różne zdania i na pewno pytanie o ideał daje ogromne pole do interpretacji.

Ci z was, którzy śledzą moje publikacje na portalu polishbrief.pl wiedzą, że poza tematyką związaną z zarządzaniem, lubię zagłębić się od czasu do czasu w analizę makroekonomiczną różnych tematów. W dzisiejszym artykule podejdę do problemu właśnie w sposób bardziej statystyczny, aby odpowiedzieć możliwie obiektywnie, jak wygląda obraz idealnego szefa według Polaków.

Pod uwagę wziąłem trzy różne perspektywy, zaczynając od tego, co dla pracowników jest najważniejsze w ich szefach. Chodzi tutaj o dwa badania przeprowadzone przez stronę livecareer.pl (badanie 1, badanie 2). Drugim filarem dzisiejszych poszukiwań odpowiedzi na pytanie o idealnego szefa będą odpowiedzi prezesów polskich firm, którzy dla instytutu ICAN podzielili się swoimi przemyśleniami, co było najważniejsze dla ich sukcesów jako szefowie. Trzecią perspektywą, dla której znalazło się tutaj dzisiaj miejsce, jest zdanie przedsiębiorców udokumentowane przez portal forumprzedsiebiorcowgt.com, którzy tworzą miejsca pracy, a przede wszystkim są liderami w swoich firmach i dzięki swojej osobowości doprowadzili je do sukcesów.

Idealny szef według polskich pracowników

Badanie serwisu livecareer.pl, bazujące na odpowiedziach blisko tysiąca ankietowanych, podchodzi do tematu idealnego przełożonego bardzo szeroko. Można się z niego dowiedzieć m. in. o oczekiwaniach Polaków względem feedbacku, co świetnie można skombinować z serią artykułów, jakie poświęciłem temu zagadnieniu oraz poziomie zadowolenia z obecnego szefa, dlatego polecam przeczytanie całości raportu.

Wracając jednak do konkretnych cech idealnego przełożonego, jakich oczekują polscy pracownicy, możemy wyróżnić następującą dużą piątkę: uczciwość, wspieranie członków zespołu, wiarygodność, pozytywne nastawienie oraz pewność siebie. Na kolejnych pozycjach znalazły się jeszcze poczucie humoru i umiejętność podejmowania decyzji.

idealny szef
Idealny szef według pracowników

Na drugim końcu listy, czyli mające najmniejsze znaczenie dla pozytywnej oceny, znalazły się następujące cechy: zorientowanie na wynik, wiedza fachowa oraz jasna wizja zespołu i inteligencja. Idealny szef może być głupi, ale musi być w tym wiarygodny – tak mógłbym podsumować wyniki 😊A tak na poważnie, to widać tutaj, że Polacy oczekują od swojego szefa ludzkiej twarzy, a niekoniecznie bycia największym specjalistą w danej dziedzinie. Od orientacji na cel wolą orientację na ludzi.

Pytanie „Których cech brakuje polskim szefom?” uważam za bardzo ciekawe. Można z niego wywnioskować, czego naprawdę oczekują pracownicy. Pamiętam, jak kiedyś zostałem zapytany o wartości jakimi kieruję się w życiu i miałem w głowie szarą chmurę różnych pojęć i emocji, których nie do końca byłem w stanie wyartykułować. I wtedy właśnie usłyszałem pytanie pomocnicze „Co mnie najbardziej denerwuje w pracy z innymi?”. Wtedy byłem w stanie od razu sypnąć całą masą konkretnych przykładów. Podobnie może być też w tym przypadku, czyli nie to co świadomie wybieramy jest tym, czego pragniemy, lecz to czego nam najbardziej brakuje.

No to tyle filozofii, a teraz czas na konkretne odpowiedzi. Cechy, których brakuje polskim szefom najbardziej, to poczucie humoru, wspieranie zespołu, pozytywne nastawienie, wiarygodność i jasna wizja. Większość z nich jest zgodna z wynikami pierwszego pytania. Małym zaskoczeniem jest pozycja jasnej wizji, która teoretycznie nie jest taka ważna, ale odczuwa się jej brak.

Idealny szef według samych szefów

Moje myśli podążają następującym tropem – idealny szef, skoro jest idealny, bardzo szybko powinien piąć się po kolejnych szczeblach kariery, aby dojść do najważniejszych pozycji kierowniczych w firmie. Ludzie, którzy tego dokonali w takim razie muszą mieć w sobie pierwiastek idealnego szefa i ich cechy odkryją rąbka tajemnicy w tej sprawie.  Ta dosyć pokrętna logika doprowadziła mnie do badania przeprowadzonego przez instytut ICAN, który przeprowadził wywiady z 300 managerami, aby wyodrębnić cechy, które ich zdaniem w największym stopniu decydują o sukcesie.

W rezultacie pierwsze pięć najczęściej powtarzających się odpowiedzi wygląda następująco:

  1. Pasja i zaangażowanie
  2. Nastawienie na ciągły rozwój kompetencji i wiedzy
  3. Świadomość własnych ograniczeń
  4. Umiejętność czerpania inspiracji spoza firmy
  5. Pokora wobec własnych osiągnięć i możliwości.
idealny szef
Idealny szef według samych zarządzających

Czy da się je jakoś porównać do wyników serwisu livecareer.pl? Cóż nie do końca jestem w stanie dokonać tutaj tłumaczenia 1:1, ale nastawienie na ciągły rozwój bardzo mocno wiąże się z wiedzą specjalistyczną i ciekawe jest to, że o ile w ocenie pracowników cecha ta nie odgrywa znaczącej roli, o tyle wśród managerów była to druga najważniejsza odpowiedź.

Świadomość własnych ograniczeń ma wiele wspólnego z wiarygodnością i pewnością siebie, bo tylko ktoś, kto się nie boi utraty twarzy, może pokazać swoje słabe strony i zaimponować tym innym. Dodatkowo brak maski niezniszczalności i nieomylności wspaniale wpływa na autentyczność.

Inspiracje spoza firmy to jasny składnik wizji i większej całości, co również nie znalazło szczególnego uznania wśród pracowników. Podsumowując porównanie perspektywy pracowników i szefów, można mówić o punktach wspólnych, jednak tyle samo łączy co dzieli.

Idealny lider wśród przedsiębiorców

Ostatnią grupą, której warto wysłuchać są przedsiębiorcy. To ich ciężka praca i wizja pozwala firmom na zatrudnianie kolejnych pracowników, stawanie się szefami i prawdziwymi liderami swoich organizacji.

Według ludzi prowadzących własny biznes idealny przywódca powinien cechować się:

  1. Umiejętnością skutecznej komunikacji
  2. Kreatywnością
  3. Pewnością siebie
  4. Umiejętnością delegowania
  5. Byciem inspiracją dla innych.
idealny szef
Idealny lider według przedsiębiorców

Na uwagę w tym zestawieniu zasługuje kreatywność. Porównałbym ją do pozytywnego nastawienia oraz umiejętności czerpania inspiracji spoza własnej firmy. W pewnym sensie kreatywność to także orientacja na cel, tak nisko oceniana przez pracowników.

Wspólną cechą, która łączy pracowników etatowych i przedsiębiorców jest wysoka ocena pewności siebie. Osoby pewne siebie w naturalny sposób są widziane jako potencjalni liderzy czy przywódcy. Kiedy spotykamy się z takimi osobami, wierzymy, że to jakaś nadprzyrodzona moc sprawia, że mają odpowiedź na każde pytanie i niezachwiane przekonanie o swojej wartości. W artykule Pewność siebie 2.0 opisałem kilka technik, które mogą ci pomóc wyglądać i czuć się pewniej w różnych sytuacjach. Warto więc dowiedzieć się na ten temat nieco więcej, ponieważ jest to jedna z kluczowych cech niezależnie od perspektywy.

Jeśli ten artykuł okazał się być dla ciebie przydatny, to będę wdzięczny za ocenę lub podzielenie się nim z innymi!

Nie bój się podać dalej!